BLOG DEMO TALEBİ

İleti Yönetim Sistemi (İYS), ETK, KVKK ve Nebim V3 Hakkında Bilgilendirme

30 Saniyelik Özet

Otorite tarafından yayınlanan güncel takvime göre İleti Yönetim Sistemi’nin (İYS) 1 Eylül 2020’de vatandaşlar için kullanıma açılacağı belirtilmiştir.

Mevzuata göre, müşterilerine SMS veya e-mail üzerinden indirim kampanyası, tanıtımı gibi “ticari ileti” gönderen firmaların, ticari ileti göndermeye devam edebilmeleri için, 1 Eylül 2020’ye kadar ileti gönderdikleri iletişim adreslerini İYS’ye yüklemiş olmaları gerekmektedir.

Nebim, kullanıcılarına;

  • Firmalarının İYS’ye kayıt olmasına ve İYS ile karşılıklı veri aktarımına başlamasına ilişkin mevzuat güncellemelerini yakından takip etmelerini ve gereken başvuru vs. işlemlerini zamanında yapmalarını,
  • Mevzuata ilişkin konularda avukatlarından destek almalarını,
  • Farklı veri tabanlarında sakladıkları izinli iletişim adreslerini bir araya getirerek İYS’ye aktarıma hazır hale getirmeleri,
  • Destek aldıkları Nebim uzmanlarından, Nebim iş ortakları olan Mobildev ve Turatel’in Nebim V3 ile entegre çalışan ve İYS ile karşılıklı veri aktarımını sağlayan harici izin veri tabanı çözümleri hakkında bilgi almalarını önermektedir.

Konu hakkında daha detaylı bilgi edinmek için aşağıdaki metni okumaya devam edebilirsiniz. Aşağıda, İYS’ye ilişkin özet arka plan bilgisini, Nebim V3’ün KVKK ve ETK izinlerini almaya ve saklamaya yönelik kendi yeteneklerini, ayrıca Nebim iş ortaklarının sundukları ve Nebim V3 ile entegre çalışabilen harici izin veri tabanı servisleri hakkında konumlandırma bilgisini bulabilirsiniz.

ETK İzinleri ve İYS Hakkında Özet Arka Plan Bilgisi

Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri doğrultusunda; mal ve hizmetlerini tanıtmak, pazarlamak ya da işletmesinin tanınırlığını arttırmak amacıyla, elektronik iletişim araçlarıyla yapılan her türlü ticari iletişim “ticari elektronik ileti” olarak adlandırılmaktadır.

Müşterilerine arama, mesaj, e-posta vb. araçları kullanarak ticari iletişim sağlayan gerçek ve tüzel kişiler (yani, Nebim V3 kullanan firmalar) kanun çerçevesinde “hizmet sağlayıcı” olarak adlandırılmaktadır.

ETK Onayı:

Kanun gereğince; devam eden abonelik, üyelik veya ortaklık durumu ile, tahsilat, borç hatırlatma, bilgi güncelleme, satın alma ve teslimat vb. durumlarına ilişkin bildirimler örnek olmak üzere bazı senaryolarda kişilerden önceden onay alma zorunluluğu aranmamaktadır. Ancak, örneğin firmanızdan telefon numaralarını veya e-mail adreslerini almış olduğunuz müşterilerinize göndereceğiniz toplu indirim kampanyası bilgilendirmeleri veya doğum günü kutlamaları gibi iletişim SMS’leri veya e-mail’leri, ticari ileti olarak değerlendirilmeli ve kişilerden daha önce ETK izini alınmış olmalıdır.

İzin Verilerinin İYS ile Senkronizasyonu ve Mevzuatın Takvimi:

İleti Yönetim Sistemi (İYS) web sitesinde, ilgili kanun ve yönetmeliklere ilişkin detaylı bilgiler ve sıkça sorulan soruların yanıtları bulunmaktadır. Özellikle https://iys.org.tr/iys/nedir sayfasındaki tanımlamaları ve takvim planını incelemenizi, bu sayfada yayınlanacak güncellemeleri yakından takip etmenizi ve mevzuata ilişkin olası sorularınızda ise avukatınıza danışmanızı öneriyoruz.

İYS’nin yayınladığı doğrultuda, ticari elektronik ileti gönderimi yapan tüm hizmet sağlayıcıların; pazarlama, promosyon, kampanya, indirim, hediye reklam vb. içerikli ticari elektronik iletilerini müşterilerine arama, mesaj ve e-posta olarak iletebilmek için aldıkları ticari elektronik ileti izinlerini (ETK izinlerini) İleti Yönetim Sistemi’ne yüklemeleri gerekmektedir.

Otorite tarafından herhangi bir erteleme yayınlanmazsa, İYS’nin yayınladığı güncel takvime göre ve yönetmelik gereğince firmanızdan İYS’ye ilk toplu veri yüklemesinin 1 Eylül 2020’den önce gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu tarihe kadar İYS’ye aktarılmayan onaylar geçersiz olacaktır. Ret kayıtlarının aktarılması gerekmemektedir.

1 Eylül 2020 tarihine kadar yüklenmiş onaylar için vatandaşlar, 1 Aralık 2020’ye kadar izinlerini kontrol edebilecektir. Bu tarihten itibaren söz konusu bu onaylar geçerli sayılacaktır.

İYS’ye aktarımı yapılmayan veriye 1 Aralık 2020 tarihine kadar operatör kanalından gönderim yapılması durumunda Ticaret Bakanlığı tarafından cezai yaptırım uygulanacaktır. 1 Aralık 2020 tarihinden sonra İYS kaydı bulunmayan GSM numaralarına operatörler gönderimi engelleyecektir.

Hizmet sağlayıcıların, 1 Eylül 2020’den itibaren alacakları her yeni ETK iznini, ilgili kişiye ticari ileti gönderebilmek için en geç üç iş günü içerisinde İYS’ye aktarmaları gerekecektir.

Ayrıca alıcılar, yani vatandaşlar da bu izinler için çıkış haklarını İYS üzerinden de diledikleri zaman kullanabilecekleri için, hizmet sağlayıcıların İYS’den kendi verilerine ilişkin güncellemeleri (yani izin veya izin ret bilgisini) almaları ve ticari ileti göndermeden gereken adres filtrelemelerini yapmaları gerekecektir.

Gönderilen tüm ticari iletilerde, kişilerin gönderinin yapıldığı kanaldan kendi ETK izinlerini kaldırabilmeleri sağlanmalı ve hizmet sağlayıcılar bu izin ret bilgisini İYS’ye aktarmalıdırlar.  Zira mevzuat gereğince, ticari elektronik ileti hangi iletişim kanalıyla gönderildiyse ret bildirimi de kolay ve bedelsiz bir şekilde olmak üzere aynı iletişim kanalıyla sağlanmalıdır.

Hizmet sağlayıcıların İYS’ye yükleyecekleri verilere ilişkin tüm izinlerin ispat yükümlülüğü hizmet sağlayıcıdadır.

İYS ile senkronize edilmesi gereken izinler, KVKK’ya ilişkin izinler değil, ticari ileti gönderimine ilişkin ETK izinleridir. İYS, sadece 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun kapsamında alınması gereken ticari elektronik ileti izinlerinin tutulduğu veri tabanıdır.

Nebim V3’teki İzinlerle İYS’nin Senkronize Edilmesi:

Nebim iş ortakları arasında yer alan Mobildev ve Turatel de İYS’nin yayınladığı üzere “İYS iş ortaklarıdır” ve İYS ile entegrasyon çözümleri sunmaktadırlar. Mobildev ve Turatel’in sundukları çözümlere ve Nebim V3 ile “hazır entegrasyonlarına” ilişkin özet bilgiyi aşağıda “Nebim V3’ün Harici KVKK ve ETK İzin Veri Tabanı Sistemleriyle Entegrasyonları” ve “Nebim V3’teki ETK İzinlerinin İYS ile Senkronizasyonu” başlıkları altında bulabilirsiniz.

Nebim V3’ün (Kendi) KVKK ve ETK İzin Alma ve Saklama Yetenekleri

Nebim V3’ün harici izin veri tabanı servisleriyle entegrasyonlarını öğrenmeden önce, ETK ve KVKK izinlerine ilişkin veri toplama ve saklama yeteneklerini ve hangi izin bilgilerinin saklandığını kısaca belirtmekte fayda vardır.

Nebim V3’te Saklanan İzinler:

Perakende müşterilerin ve firma personelinin KVKK izinleri, Nebim V3’te izin alma ve izin ret tarihçeleri ile birlikte saklanabilmektedir. Ayrıca, perakende müşterilerin ve firma personelinin KVKK izinlerinin yanı sıra, Nebim V3’teki perakende müşterilerin, toptan müşterilerin, müşteri adaylarının, tedarikçilerin ve firma personelinin elektronik ticari ileti (ETK) izinleri de izin alma ve izin ret tarihçeleri ile birlikte saklanabilmektedir.

Nebim V3’ün İzin Alma Yöntemleri:

Nebim V3’te KVKK ve ETK izinleri, müşteriye SMS üzerinden OTP gönderimi yöntemiyle, veya firma tercihine göre alternatif bir yöntem olarak müşteriden ıslak imza alınacak formların Nebim V3’te kayıt altına alınması ve daha sonra ıslak imzalı formların firma tarafından değerlendirilerek onaylanması sayesinde alınabilmektedir.

İzin alma sürecinde Nebim V3 programından gönderilen OTP SMS’leri, Nebim’in SMS gönderimi konusundaki iş ortakları olan Mobildev ve Turatel’in SMS gönderimi servisleriyle Nebim V3’ün hazır entegrasyonu sayesinde gönderilmektedir.

İzin almak amacıyla gönderilen OTP SMS’lerin doğrulama kodunu oluşturma, gönderimlerini tetikleme, izinleri alma ve izinleri mesaj ID’leri ve tarih/saat gibi detay bilgilerle birlikte Nebim V3’ün veri tabanında kayıt altına almaya ilişkin süreçler, eğer firmada Nebim V3’ün aşağıda ayrıca bahsedildiği şekilde entegre olduğu bir harici izin veri tabanı servisi entegrasyonu kullanılmıyorsa, baştan sona Nebim V3 tarafından yönetilmektedir. Nebim V3’ün entegre olduğu bir harici izin veri tabanı servisi entegrasyonunun kullanıldığı senaryolardaki farklılıklar aşağıda ayrıca belirtilmiştir.

İzin alma süreci, Nebim V3 POS ve ERP üzerinde, perakende müşteri veya personel kartı açılırken, ya da firmanın mevcut kartta kişisel veri sahası olarak tanımladığı alanlarda herhangi bir veri değişikliği yapılırken tetiklenmektedir (örnek: cari hesap kartı, özellikler, iletişim bilgileri, kişisel bilgiler, posta adresi, marka bazında özellikler, bağlantılı kişi).

Ayrıca, 1 Mayıs 2015 öncesi elde edilen eski kayıtlar için yönetmelikte belirtilen “zımni onay” kabulü esasına göre, kişilerin söz konusu tarih öncesinde alışverişlerinin olması durumunda kişilerin ETK izinleri Nebim V3 tarafından işaretlenebilmektedir.

Nebim V3’ün Harici KVKK ve ETK İzin Veri Tabanı Sistemleriyle Entegrasyonları

Nebim’in yukarıda bahsedildiği üzere entegre olduğu Nebim iş ortakları olan Mobildev ve Turatel’in, SMS gönderimi servislerinin yanı sıra, ayrıca, firmaların e-ticaret, çağrı merkezi, kurumsal web siteleri vs. örnek olmak üzere, firmanın kişilerle temas ettikleri farklı kanallardan topladığı tüm KVKK ve ETK izinlerini yönetebilecekleri, farklı doğrulama yöntemlerinden yararlanabilecekleri, firmalarına özel landing page’lerin veya izin formlarının geliştirilebileceği, daha geniş kapsamlı izin alma ve doğrulama yetenekleri olan, harici izin veri tabanı servisleri de bulunmaktadır. Nebim; iş ortakları olan Mobildev ve Turatel’in sundukları “Mobildev İVT® (İzinli Veri Tabanı Yönetimi)“ ve “Turatel SmartADM” isimli bu harici izin veri tabanı sistemleriyle hazır entegrasyonlar sunmaktadır.

CRM ve KVKK/ETK İzin Verilerinin Nerede Yönetildikleri:

Bu harici izin veri tabanı servislerinin kullanıldığı senaryolarda; müşterilerin alışveriş geçmişleri, kişisel bilgileri, adres ve demografik bilgileri, müşteri sadakat bilgileri ve CRM segmentasyonları gibi bilgilerin tutulduğu ve POS ya da harici loyalty sistemleri gibi operasyonel sistemlerle entegre edildiği “master CRM veri tabanı” Nebim V3 olmaya devam etmekte, ancak KVKK ve ETK izin bilgilerinin alınması, ret bildirimlerinin alınması, bu bilgilerin tarihçeleriyle saklanması ve yönetilmesi, harici izin veri tabanı servisleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Bununla beraber, firmanın Nebim V3 haricindeki tüm iletişim kanalları üzerinde yürütülecek izin veri girişlerinin ve izin güncellemelerinin yönetildiği harici izin veri tabanındaki izin bilgileri, Nebim V3 ile senkronize tutularak, müşterilerin verdikleri veya reddettikleri izin bilgilerinin de Nebim V3 tarafından sağlanan uçtan uca CRM analizlerinde ve Nebim V3 operasyonel süreçlerde de kullanılması mümkün olmaktadır.

Bu entegrasyonların kullanıldığı senaryolarda Nebim V3 POS üzerinde perakende müşterilerden alınan KVKK ve ETK izinleri, bu entegrasyonların olmadığı senaryodaki gibi, Nebim V3 tarafından gönderilen OTP SMS’ler üzerinden alınıp direk Nebim V3 üzerinde kayıt altına alınmamaktadır. Bunun yerine, bu entegrasyonların kullanıldığı senaryolarda Nebim V3’teki KVKK ve ETK izinleri, veriler Nebim V3’te kayıt altına alınmadan önce, entegre edilen harici izin yönetim sisteminin servisleri tarafından yönetilen bir süreçte ve harici izin yönetim sistemi tarafından sunulan yöntemler sayesinde, önce harici izin veri tabanının sisteminde kayıt altına alınmakta ve Nebim V3 sistemine aktarılmaktadır.

Nebim V3 POS’un desteklediği bu harici izin veri tabanı servisleri entegrasyonlarına Nebim V3 ERP’nin eklenmesi de planlanmaktadır.

Nebim V3’teki ETK İzinlerinin İYS ile Senkronizasyonu

Nebim; İYS’nin getirdiği gereksinimlerinden bağımsız olarak, Nebim V3’ün yanı sıra, ayrıca birçok farklı sistem ve kanaldan da KVKK ve ETK izinlerini almak ve yönetmek isteyen firmalara, yukarıda bahsedilen ve Nebim V3 ile hazır entegrasyonları olan “Mobildev İVT® (İzinli Veri Tabanı Yönetimi)“ ve “Turatel SmartADM” isimli harici KVKK ve ETK izin veri tabanı sistemlerini kullanmalarını önermektedir. İleti Yönetim Sistemi’nin (İYS) yetkilendirdiği iş ortakları arasında yayınlanmış olan bu çözümler, Nebim V3 ile hazır olarak sunulan entegrasyonlarının yanı sıra, ayrıca İYS ile karşılıklı ETK izin verisi senkronizasyonunu da sağlamaktadırlar. Dolayısıyla Nebim V3’lerini “Mobildev İVT® (İzinli Veri Tabanı Yönetimi)“ veya “Turatel SmartADM” ile entegre kullanan firmaların İYS ile karşılıklı veri aktarımı gereksinimleri bu kapsamlı çözümler tarafından sağlanmaktadır.

Nebim V3 için Daha Az Fonksiyonel Ama Daha Basit İYS Veri Senkronizasyonu Yöntemi:

Ancak bazı firmalar, İleti Yönetim Sistemi’nin (İYS) yayınladığı geçiş takviminin getirdiği zorluklardan dolayı, ya da henüz firma vizyonlarında, farklı kanallardan ETK izinlerinin yanı sıra ayrıca KVKK izinlerini de harici bir sistemde alıp yönetmek aşamasında olmadıklarından dolayı, kısa vadede sadece İYS ile karşılıklı veri aktarımı gereksinimlerini karşılamakla yetinmeyi tercih edebilmektedirler.

Nebim’in iş ortakları olan Mobildev ve Turatel bu tür firmalara, “Mobildev İVT Lite “ ve “Turatel SmartACL” isimli, firmaların ETK izinlerini saklayabilecekleri ve ETK izin verilerinin İYS (ve ayrıca Nebim V3) ile karşılıklı aktarımını sağlayabilecekleri çözümler de sunmaktadır. Nebim V3’ün de “Mobildev İVT Lite “ ve “Turatel SmartACL” ürünleriyle hazır entegrasyonları sunulmaktadır.

Bu entegrasyon sayesinde, firmanın İYS’nin beklediği ilk toplu ETK izin verisi aktarımını gerçekleştirmesi için gerekenler güncellemeler de sağlanmaktadır. Ayrıca bu entegrasyon kapsamında, Nebim V3 POS’ta perakende müşteri kartı açılırken, perakende müşteriden alınacak ETK izin bilgisi, Nebim V3 tarafından oluşturulan doğrulama kodu ile, Nebim’in entegre olduğu SMS sağlayıcıların OTP gönderimleri vasıtasıyla, ya da Nebim V3’te yönetilen ıslak imza süreci ile alınmakta ve bu bilgiler Nebim V3 veri tabanının yanı sıra ayrıca Mobildev veya Turatel’in harici izin veri tabanında da asenkron olarak kayıt altına alınmaktadır.

Mobildev veya Turatel’in harici izin veri tabanı servisi, firmanın kullandığı diğer sistemler ile de entegre edilerek diğer kanallardan alınan ETK izinlerini de kendi veri tabanında kayıt altına alabilmektedir.

Harici izin veri tabanı servisi, ayrıca, İYS ile kendi veri tabanında tuttuğu ETK izinlerini senkronize etmektedir.

Bu entegrasyonların sonucu olarak, firmanın tüm kanallarından ve ayrıca kişilerin İYS portali üzerinden gerçekleştirebilecekler ETK izin güncellemeleri, hem harici izin veri tabanında, hem Nebim V3’te, hem harici izin veri tabanı servisinin entegre edildiği diğer sistemlerde, hem de İYS üzerinde senkronize tutulmaktadır.

Nebim V3 Kullanıcılarına Öneriler

Nebim, kullanıcılarına;

  • Firmalarının İYS’ye kayıt olmasına ve İYS ile karşılıklı veri aktarımına başlamasına ilişkin mevzuat güncellemelerini yakından takip etmelerini ve gereken başvuru vs. işlemlerini zamanında yapmalarını,
  • Mevzuata ilişkin konularda avukatlarından destek almalarını,
  • Farklı veri tabanlarında sakladıkları izinli iletişim adreslerini bir araya getirerek İYS’ye aktarıma hazır hale getirmeleri,
  • Destek aldıkları Nebim uzmanlarından, Nebim iş ortakları olan Mobildev ve Turatel’in Nebim V3 ile entegre çalışan ve İYS ile karşılıklı veri aktarımını sağlayan harici izin veri tabanı çözümleri hakkında bilgi almalarını önermektedir.
Etiketler:

Demo Talebi

Nebim yazılımları hakkında daha fazla bilgi almak için demo talebinde bulunun.

Demo Talebinde Bulunun

Paylaş

Facebook Twitter Google Pinterest Whatsapp Email